Geula-Related Recent Links

Thursday, February 26, 2015

Long Lost Chapter of Bava Metzia Discovered!

(Satire with a point. Sorry, no translation available.)

Found in the depths of the University of South Carolina archives, this previously unknown chapter of Bava Metzia will leave you breathless. (Or scratching your heads, one or the other.)


מתני' שנים אוחזין בארץ ישראל זה אומר אני מצאתיה וזה אומר אני מצאתיה זה אומר כולה שלי וזה אומר כולה שלי ר' ליבני אומר יחלוקו אמר רבי בנימין אימתי בזמן שיש בטחון אבל בזמן שאין בטחון נותנה ליהודים.  ור' נפתלי אומר כל דאלים גבר.  גמ' מתקיף לה ר' טיבי אדרבה איפכא מיסתברא הערבים הבעלי הבית והיהודים הגזלנים! א"ל ר' מרזל כמדומה לי שאין לו מוח בקדקדו - היהודים ישבו בארץ קודם הערבים וגם נשבע להם הארץ ממי שאתה קורא אללה ואתה מזרע ישמעאל שכתוב בו כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן-הָאָמָה הַזֹּאת, עִם-בְּנִי עִם-יִצְחָק ויש לך את החוצפה לקרוא לנו גזלנים?! אמר רב כהנא לא זז ר' מרזל משם עד שגרשו את ר' טיבי מארץ ישראל.

מתני' שנים אוחזין בשס זה אומר אני בדרך מרן וזה אומר אני בדרך מרן, יחלוקו. מעשה וחלקו ואין רוח חכמים נוחה הימנה. גמ' מעשה לסתור?!  לא קשיא כאן בחכמי יחד כאן בחכמי שס.

מתני' שנים אוחזין בפונוביץ' זה אומר כולה שלי וזה אומר כולה שלי, יחלוקו.  מעשה והשליכו את הכסאות. באו לפני חכמים אמרו להם דרך ארץ קדמה לתורה.  באו לפני הטיפשים אמרו להם נקרא לצד אחד המחבלים ולצד השני השונאים ולחמו זה בזה - זה יותר טוב מפיי פער ויו.  גמ' אמר רב יחזקאל אוי לאותו דור שהניחו את דברי החכמים ומקבלים דברי הטיפשים.

מתני' שנים אוחזין בעדה זה אומר הלכה כראב"ד וזה אומר הלכה כגאב"ד, יחלוקו.  גמ' והתניא כל דאלים גבר!  מני ר' סיקריקי היא דתניא ר' סיקריקי אומר כל דאלים גבר וכ"ש נגד הציוינים.

מתני' שנים אוחזין בעולם הישיבות זה אומר אני בדרך רב שך וזה אומר אני בדרך רב שך, יחלוקו.  גמ' תניא נמי הכי תקע את היתד בפלס והוטמא, אין להם תקנה אלא שבירה, וקוראין לשברים ג' ועץ.

מתני' שנים אוחזין בבית היהודי זה אומר בית היהודי צריך לשמוע לדברי חכמים וזה אומר רק כשזה מתאים, יחלוקו. גמ' תניא ר' יונתן אומר אסור ללכת עם לפיד ור' נפתלי אומר מותר.  אמר לו ר' יונתן ומה עם החרדים?  אמר לו הם אחים, ואעפ"כ!  אמר לו אם כן, אני עוזב, כדתנן יחלוקו.  אמר ר' אליהו לר' יונתן בא יחד אתי וקראו את עצמם יחד.

מתני' שנים אוחזין בחב"ד זה אומר הרבי מה"מ חי וזה אומר הרבי זצ"ל נפטר, יחלוקו. גמ' פשיטא!  מהו דתימא כיון שכל אחד בבנין אחד, א"א לחלק, קמ"ל, מידי דהוה אפונוביץ'.

מתני' שנים אוחזין בסאטמר זה אומר כולה שלי וזה אומר כולה שלי, יחלוקו.  גמ' פשיטא!  מהו דתימא כיון שיש להם אחדות נגד הציוינים, יהיה להם אחדות לדברים אחרים, קמ"ל.

מתני' שנים אוחזין בפצצה גרעיני דעא"ש אומר כולה שלי ואירן אומר כולה שלי, ניתן לשניהם, וכל החלוקות הראשונות בטלות.  גמ' מאי כל החלוקות הראשונות בטלות?  אמר הקב"ה אם אין קץ לשנאת חנם מצד עצמם, אעמיד להם מלך כהמן שיגזור גזירות רעות, ואז יעשו תשובה ויהיו באחדות כמו שכתוב לֵךְ כְּנוֹס אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים.

1 Comments:

At Fri Feb 27, 06:15:00 AM 2015, Blogger Yechezkel Hirshman said...

זו דברי סומכוס אבל החכמים אומרים המומע"ה !

 

Post a Comment

<< Home